• Sprog

Der findes et utal af sprog i verden. Flere af dem kan du lære på Thisted Gymnasium.

Studieretningen Sprog og Internationale Studier er for dig, der er glad for sprog og synes, det er spændende at forstå, hvordan mennesker tænker i forskellige dele af verden.

Studieretningen giver dig mulighed for at kombinere engelsk med et andet moderne verdenssprog, og her kan du vælge mellem fransk, spansk og tysk. De to sprog kombineres med latin, så du får den bedste forudsætning for at forstå ordenes oprindelse og sprogenes sammenhæng. Der er nemlig rigtig mange ord, som går igen fra det ene sprog til det andet, og det hjælper dig til at blive rigtig god til at udtrykke dig, både når du skriver, og når du taler.

Jo mere man beskæftiger sig med sprog, jo mere forstår man sammenhængen mellem sproget og kulturen i de områder, sproget tales, og derfor er denne studieretning også for dig, der lægger vægt på udsyn og kontakten med verden omkring. I undervisningen arbejder vi med en lang række af emner, der bl.a. berører spørgsmål som det at være ung i verden, finde sin identitet, kulturmøder og blandingskulturer, folkevandringer, sprogenes og kulturernes historie osv.

Vores kilder henter vi mange forskellige steder, og det kan f.eks. være film, litteratur, musik og journalistik, men det kan også være på besøg på vores samarbejdsskoler i Frankrig, Spanien og Tyskland, som vi tager til på en ekstra studietur i 3g. På denne studieretning har du mulighed for at hæve latin til B-niveau og dermed selv vælge, om du har matematik på C-niveau eller på B-niveau.

Tysk A

Engelsk A, Tysk A og Latin C

• Interesserer dig for sprog og sprogenes sammenhæng.
  • Synes, det er spændende at forstå, hvordan mennesker tænker i forskellige dele af verden.
  • Vil have tysk i kombination med engelsk på A-niveau og latin på C-niveau og vil have god tid til at blive rigtig dygtig til dine sprog.
  • Ønsker at gå på en studieretning, hvor vi besøger vore samarbejdsskoler i Frankrig, Spanien og Tyskland, som vi tager til på en ekstra studietur i 3g.
  • Vil have muligheden for at vælge latin på B-niveau og dermed selv vælge, om du har matematik på C-niveau eller på B-niveau.
  • Drømmer om en uddannelse med fokus på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund inden for områder som fx undervisning, medier, journalistik, formidling, sprog, oversættelse, antropologi, internationale studier eller ansættelse i virksomheder eller offentlige institutioner med en international profil.

Fremtidsmuligheder

Studieretningen Sprog og Internationale Studier giver direkte adgang til en stor vifte af videregående uddannelser, og den er bl.a. relevant, hvis du drømmer om en uddannelse med fokus på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund inden for områder som f.eks. undervisning, medier, journalistik, formidling, sprog, oversættelse, antropologi, internationale studier eller ansættelse i virksomheder eller offentlige institutioner med en international profil.

Ministeriet har udviklet programmet “Adgangskortet”, der giver mulighed for at se, hvilke uddannelser, man får adgang til med de forskellige studieretninger.
I nedenstående link har vi anført de adgangsgivende studieretningsfag der er i denne studieretning (du kan selv skifte fransk på A-niveau ud med enten tysk eller spansk, hvis det er et af disse fag, du har valgt)
Den skematiske oversigt overfor viser, om der vil være mulighed for at vælge andre adgangsgivende fag i studieretningen. Vær opmærksom på, at de fag, der fremgår af Adgangskortet, ikke nødvendigvis er udbudt på Thisted Gymnasium.

Klik her og se, hvilke videregående uddannelser denne studieretning giver adgang til på ug.dk

Fransk A

Engelsk A, Fransk A og Latin C

• Interesserer dig for sprog og sprogenes sammenhæng.
  • Vil have fransk i kombination med engelsk på A-niveau og latin på C-niveau og vil have god tid til at blive rigtig dygtig til dine sprog.

Spansk A

Engelsk A, Spansk A og Latin C

• Interesserer dig for sprog og sprogenes sammenhæng.
  • Vil have spansk i kombination med engelsk på A-niveau og latin på C-niveau og vil have god tid til at blive rigtig dygtig til dine sprog.
  • Ønsker at gå på en studieretning, hvor vi besøger v0re samarbejdsskoler i Frankrig, Spanien og Tyskland, som vi tager til på en ekstra studietur i 3g.

Se obligatoriske fag og valgfag her

“Jeg valgte tysk, fordi jeg godt kunne lide faget i folkeskolen – og så ville jeg gerne udfordres på gymnasiet i sproget. Latin danner et godt grundlag for at forstå alle sprog. Desuden synes jeg tysk nemt kan bruges i praksis – blandt an-det i forbindelse med fritidsjob. Der ud over åbner studieretningen for mange gode uddannelser.Endnu ved jeg ikke helt, hvad jeg vil være, så jeg planlægger at tage et sabbatår, inden jeg lægger mig fast på en uddannelse.”

Anna Førby Thomsen, Engelsk A Tysk A Latin C